Ana içeriğe atla

Esatirul evvelin

Bu Kuran'da geçen bir tanımlama. Yanlış hatırlamıyorsam müşrikler ayetler ile eskilerin masalları diyerek dalga geçiyorlardı.


İki üç gündür Peyami Safa'nın Bir Tereddüdün Romanı adlı kitabını okuyorum. Offf çok sıkıldım. Bitirmek için kendime baskı yaptım resmen. Sonu nereye bağlanacak diye zorla da olsa okumaya çalıştım. Son elli sayfayı atlaya atlaya bitirdim. Klasik falan diyerek eski eserleri çocuklara zorla okutmaya çalışıyoruz ya genelde, kendimi onların yerine koydum. Zaten içim darlanmıştı iyice darlandı. Kim niye okusun bu esatirul evvelini diyesim geldi. 


Böyle birkaç yerin fotoğrafını çektim sadece, o kadar yani.  Peyamiciğim küsme ama uzun bir süre kapını çalmayı düşünmüyorum, haydi kal sağlıcakla. 

Yarın sağlam kafa ile kitap ile ilgili daha önce yazılmış bir şeyler varsa okuyacağım yine de, bakalım millet ne demiş kitap için. Kayda değer bir şey bulursam eklerim buraya.


Not:

Türk ve Batı edebiyatındaki edebî türlerin gelişimi üzerine kritikler ve incelemeler yapan
Peyami Safa, romanda teknik konusunda farklılıklara ve yeniliklere açık bir anlayışa
sahiptir. Roman türü konusunda teorisyen misali değerlendirmeleri olan yazar
“mükemmel”e ulaşmak gayesiyle çeşitli teknikleri dener. Romanın ulusal ve uluslararası
bağlamda geçirdiği dönüşümleri, aşamaları inceleyen Safa’nın Bir Tereddüdün Romanı adlı
eserinde kurguyu şekillendiren teknikler ve karakterlerin konumu noktasında postmodern
romana özgü nitelikleri kullandığı dikkat çeker. Modern ve postmodern anlayışın birbiri
içinde yer aldığı bir dönemde kaleme alınan romanın modernden postmoderne geçişte kritik evreyi yansıtan bir geçiş dönemi ürünü olduğu söylenebilir. Romanda üst kurmaca,
metinlerarasılık yönteminin ve çoğul bakış açısının kullanılması, yazar-okur-metin
ilişkisinin roman yazma sürecine dâhil edilmesi, yazarın okuru metne dâhil ederek onunla konuşması ve roman içerisinde başka bir romanın yazılma sürecinin yer alarak ana metnin kurgusunu yönlendirmesi gibi teknikler postmodern romanın özellikleridir. 
Nilüfer Aka Erdem - Bir Tereddüdün Romanı'nda Postmodern Roman Unsurları - Sosyal Bilimleri Dergisi 


Yorumlar

  1. peyami safa ile ilgili ikinci ciddi uyarı oldu. ilki şöyle bir şeydi..
    “yaşı yetenler hatırlayacaktır. hız felakettir diye bir trafik farkındalık serisi vardı eskiden. bunu işte inat felakettir olarak değiştirmek istiyorum. çünkü ve zira biLader, Peyami safa'nın yalnızız kitabı için instagram denen ecnebi icadında defaetle uyardı beni.
    "olm bak yapma, beni dinle sonunda pişman olursun, benim gençliğimi yedi. peyami safa'nın en yoran en insan öğüten kitabıdır bu “yalnızız" dedi. dinletemedi. inadım keçiden de arnavuttan daha beterdi. okuyacaktım. üstelik "zor bizim işimiz, imkansız ise biraz zaman alır bro. merak etme sen" dedim ferdi tayfur ağzıyla.
    daha önce yarısında kaldığın kitaba yeni baştan başladım. ama başlamaz olaydım. bazen işte küçük sözü dinlemek lazım! lakin son söz olarak "bitireceğim oğlum" dedim.
    "bitirince lütfen deneyimini paylaş" dedi.
    bende işte şimdi daha kitap bitmeden paylaşıyorum. gençliğim gidiyor elden eyvah!
    halbuki, mahşer, dokuzuncu hariciye koğuşu, fatih-harbiye hiç böyle değildi. hiç..
    ve kitaplığımda şu an bana bakan bir tereddütün romanı'nı okumaya çok acayip tereddüt ediyorum şimdi..”

    bu yazınızdan sonra diyorum; o kitap hiç okunmayabilir diyeceğim ama inatçıyım. en kısa sürede okuyacağım..
    evet..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aaaa ama Yalnızız okunur, hem de elden bırakmadan. Yine de bitince ben bu Yaian Rüzgarı kılıklı kitabı niye okudum ki dediğimi hatırlıyorum.

      Sil

Yorum Gönder